Tips voor het schrijven van een goed persbericht.
Ga je een markt organiseren dan wil je dat relevante mediakanalen weten dat jouw markt plaats gaat hebben. Je gaat een persbericht sturen naar kranten, tijdschriften en locale suffertjes.
Een deel van de ontvangers van je persbericht zal je persbericht of een deel ervan letterlijk opnemen in hun medium. Schrijf je persbericht dus als een nieuwsartikel. Wees zuinig met bijvoeglijke naamwoorden (zoals “geweldig”, “briljant”, “fantastisch” en zelfs “gezellig”).
Ik vond dit geweldige artikel over het schrijven van een persbericht:
Hoe schrijf je een persbericht?
Toen ik dat artikel las, dacht ik: nou dat is precies wat ik allemaal had willen weten toen ik voor het eerst een persbericht schreef! Ik heb er nog een aantal (marktspecifieke) aanvullingen op:
- geef aan wat jouw markt bijzonder maakt ten opzichte van andere markten, zonder die andere markten te noemen
- ik wil nog extra benadrukken dat je schrijft in de actieve vorm en schrijf in de tegenwoordige tijd:
Goed: “Er is zondag een markt met ”
Niet goed: “Er zal een markt zijn met..”
Goed: “er doen deelnemers aan mee die”
Niet zo goed: “er gaan deelnemers aan meedoen die” - vermijd woorden als “waarschijnlijk” “misschien”, je weet ten tijde van het schrijven van je persbericht nog niet alle precieze details, maar je doet alsof je dat wel weet.
- je kunt het persbericht opleuken met een gezellige foto die de sfeer van de markt laat zien.
Bied in je “noot voor de reactie” aan om beeldmateriaal aan te leveren voor bij het artikel. Veel tijdschriften en kranten willen graag goeie foto’s, zorg dus dat je die op voorraad hebt.
Wil je nog veel meer weten over je markt onder de aanbrengen bij geschreven pers? Op de site van MKBServicedesk staan nog veel meer interessante artikelen. En hier staan bijvoorbeeld 16 tips voor het schrijven van nog betere persberichten.
Meer weten over het maken van een goeie perslijst, over welke foto’s je van je markt moet laten maken en andere tips voor het organiseren van fijne markten?